fbpx

Next up: de toekomst van BIRD

What’s popping at BIRD? Onze programmeurs en artistiek directeur werken (ook in coronatijd) volop aan de toekomst van BIRD. In een interview geven Guido, Raluca en Philip antwoord op al je prangende vragen: van toekomstplannen en onze coronastrategie tot hun favoriete concerten in BIRD.

Hoe hebben jullie de eerste corona-golf overleefd en ervaren?

Guido: Tijdens de eerste golf tastte iedereen in het duister. Het was moeilijk om het programma zo snel om te gooien, en het aangepast aan te bieden. We hebben  veel nieuwe initiatieven ontwikkeld, zoals de wekelijkse livestreams van BIRDtv, en het succesvolle BIRD on the Block, waarbij we buurtbewoners in hun binnentuin concerten aanboden.

Raluca: En dat deden we met lokaal talent! Ik ben erg trots op het team van BIRD. De manier waarop we deze klap hebben opgevangen is ongelofelijk. Ondanks de situatie pakten we alles snel op en bleven we in contact met ons publiek en artiesten.

Philip: Het was – en is – een  pittige tijd voor ons. Gelukkig zijn we de zomer redelijk goed door gekomen.  We hebben vooral programma in onze Garden of BIRD gedraaid.  Silent Disco’s, brunchconcerten, movie nights en food events waaronder Komproeven deden het erg goed. Met de nieuwe maatregelen en de donkere maanden op komst, moeten we weer even op onze tanden bijten en onszelf opnieuw uitvinden.

“Ik ben erg trots op het team van BIRD. De manier waarop we deze klap hebben opgevangen is ongelofelijk.”
Guido van Dieren boekt als programmeur van BIRD (inter)nationale concerten en clubavonden. Hij is al vanaf de oprichting betrokken bij BIRD. Ook is hij als DJ Thelonious een hoofdrolspeler in de Rotterdamse partyscene en zwerft hij door de stad van club naar club om een soulvolle mix van hiphop, afro, disco, house en brazil te draaien.

Laten we het over de toekomst van BIRD hebben. Wat kunnen we op lange termijn verwachten?

Guido: We werken hard om volgend jaar meer concerten te programmeren. Ook willen we meer specials aanbieden. Bijvoorbeeld talks, clubavonden met livemuziek, thematische events en misschien ook internationale cross-over programma’s.

Raluca: Ook willen we de Rotterdamse muziekcommunity versterken. Door opkomend talent op te laten trekken met bekendere namen binnen ons programma, geven we ze een kickstart. Zo willen we, naast het bestaande talentontwikkelingsprogramma, de groei nog meer bevorderen.

Philip: De koers van BIRD is nu doorzetten en uitbreiden.  De focus ligt deels op het goed maken van wat we dit jaar verloren hebben. Dat doen we door lering te trekken uit de veranderende situatie, waarbij we een nieuwe programmavisie ontwikkelen. Hierbij zal de focus minder liggen op grootschalige events en meer op maat gesneden programma. Ik verwacht dat BIRD hiermee ook steeds meer een interdisciplinair karakter krijgt.

In het cultuurplan staat dat BIRD een breder programma wil bieden. Hoe ziet dat eruit?

Guido: Je kunt daarbij denken aan bijvoorbeeld een cross-over programma met Belgische artiesten en podia. We willen internationale artiesten aan Rotterdam binden, met bijvoorbeeld workshops en talks, zodat ze hun kennis kunnen overdragen aan de mensen hier. Voor de club wil ik meer met de donkere elektronische hoek.

Raluca: Op het gebied van talentontwikkeling zijn we begonnen met een bredere en grotere aanpak. We creëren een plek voor jong talent in Rotterdam en willen hiermee een levendige en bruisende community opbouwen. Dat doen we via een bottom-up aanpak: we verbinden lokale organisaties en partners met opkomende artiesten en het publiek. Zo zetten we het talent in de markt.

En de plannen op korte termijn?

Guido: We kijken naar een Corona-proof programma, maar dat is met constant veranderende maatregelen moeilijk. We hadden veel programma op de plank liggen, zoals dinnershows. Daar was veel interesse voor. Bij de heropening gaan we concerten op gepaste afstand aanbieden. Last but not least zijn we bezig met een alternatief BIRDfest. Daar mag ik nog niet teveel over verklappen, behalve dat we live sessies op bijzondere culturele locaties in de stad aan het programmeren zijn. En je kunt straks alles online terug kijken.

Philip: Programmeren binnen de richtlijnen van het RIVM is pittig. Het is nu moeilijk omdat we gesloten zijn, maar zodra de deuren weer open mogen, kunnen we een Corona-proof programma aanbieden. Denk aan dinnershows, aangepaste concerten en het restaurant.

Raluca Baicu houdt zich bezig met talentontwikkeling. Sinds 2018 is ze werkzaam bij BIRD. Met oa de BIRDsessions en residencies, het panel Building Blocks en de aftershows geeft Raluca opkomend talent een podium. Op dit moment werkt ze aan BIRDfest en coronaproof concerten in BIRD.

Het RRKC zegt dat BIRD een voorbeeld is voor veel organisaties op gebied van inclusiviteit en diversiteit, waar ligt dat aan?

Guido: Dat is gewoon écht BIRD. Het is bij ons een grote mix, op alle vlakken. Niet alleen ons programma, de artiesten en ons artistiek profiel, maar alle mensen die er werken. BIRD is er gewoonweg vanaf het moment dat Phil het heeft opgericht mee geboren. Het zit in het programma, in de artiesten die we naar BIRD halen en natuurlijk in de hele stad.

Philip: BIRD is een sterke mix van muziek, cultuur en de stad Rotterdam en sluit met al haar verschillen naadloos op elkaar aan. Rotterdammers voelen zich thuis in BIRD, het heeft bijna iets huiselijks. BIRD kan je omschrijven als een feeling, mensen identificeren zich graag met BIRD en dat is iets bijzonders.

Hoe zou je de classic BIRD sound omschrijven en wat maakt het bijzonder?

Guido: Voornamelijk jazz, hiphop en alles wat daarmee in verbinding staat. Maar wat onze sound zo bijzonder maakt, is dat wij een mix bieden die vrij weinig andere clubs in de wereld ook hebben. We hebben een high quality muziekaanbod voor een relatief kleine crowd. Waar veel clubs maar één genre draaien of juist heel erg kijken naar popmuziek, zoeken wij het juist in de hoek van zwarte muziek. Ook is ons live- en clubprogramma sterk aan elkaar verbonden.

Philip: Ik richtte BIRD op omdat ik ruimte zag voor een plek met de focus op jazz, hiphop, en groove-based genres in het bestaande podiumcircuit. Het sprak voor zich, de ruimte en de behoefte in de stad. Urban genres zijn de afgelopen tien jaar alleen maar gegroeid, en dus is de invloed van BIRD op de ontwikkeling van de stad ook groter geworden. BIRD levert hierdoor een bijdrage aan de diversiteit van Rotterdam.

“BIRD kan je omschrijven als een feeling, mensen identificeren zich graag met BIRD en dat is iets bijzonders.”
Philip Powel, oftewel Pappa BIRD, is één van de founding fathers van BIRD. Phil is artistiek directeur van de mooiste podiumclub van Rotterdam. Onder zijn vleugels hebben veel artiesten de Rotterdamse muziekscene leren kennen. Ook heeft hij het uitgaansleven van Rotterdam significant veranderd.

Het RRKC benoemt dat Rotterdam, dankzij BIRD, een jazz en hiphopstad is. Hoe komt het dat de invloed van BIRD zo groot is en wat maakt het artistieke profiel zo goed?

Philip: BIRD heeft een specialistisch karakter dat aansluit bij de behoeften van de stad. We boeken artiesten vaak net voor ze doorbreken. De artistieke visie van BIRD dekt veel genres die goed op elkaar aansluiten. De BIRD-feeling zweeft door Rotterdam en heeft de afgelopen 10 jaar veel mensen bereikt. Onze culturele waardes zijn hoog en sluiten naadloos op Rotterdam aan.

Op welke boeking ben je het meest trots, Guido?

Guido: Dan denk ik toch Gregory Porter. Hij is nu zo groot geworden, daarom ben ik trots dat hij eerst in BIRD stond. We waren ook vroeg bij Lianne La Havas en Marc Rebillet kunnen we ook op het lijstje schrijven. In de club hadden we Black Madonna, die staat nu ook op de grootste festivals.

Wat was voor jou het mooiste concert in BIRD, Raluca?

Raluca: Lonnie Holley! Had je niet verwacht hé? Het was een heel klein optreden en het publiek bestond uit ongeveer tien mensen wat het eigenlijk nóg bijzonderder maakte. Er hing een soort zweverige spirituele vibe in de ruimte en dat versterkte de muziek. Dat raakte mij diep.

En voor jou, Philip?

Philip: Roy Ayers in BIRD was héél bijzonder. Hij is echt een icoon en om hem in BIRD te hebben gehad is erg speciaal. Maar ik vond ook Gregory Porter en Kamasi Washington heel nice.

Wie zou de ultieme BIRD-act zijn?

Guido: Voor mij zou dat D’Angelo zijn. Mijn ultieme wens die nooit gaat uitkomen, maar dromen mag altijd, haha!

Raluca: Als John Coltrane nog zou leven, dan zou ik die zeker graag op het podium zien – hij is God! En anders ga ik voor Erykah Badu. Ik bewonder haar krachtige uitstraling en identiteit.

share tweet whatsapp
View magazine

Have A Look At This

Wednesday 08 May

NICK ADEMA’S URBAN CHAOS

Onder leiding van de Canadese trombonist Nick Adema daagt deze Amsterdamse groep de realiteit van het stadse bestaan uit. Uiteraard met niets minder dan jazzmuziek. Deze ‘Urban Chaos’ uit zich in een frenzy van melodische en ritmische vraagstukken. Hun visie en gevoel voor jazz die wordt gevoed door de hedendaagse scene van creatieve muziek creëert hun originele sound.

Thursday 11 July

The Budos Band

Na één keer luisteren naar het nummer ‘Long In The Tooth’, zou je een volledig orkest achter het gordijn verwachten. […]

Thursday 06 June

Raquel Rodriguez

Donderdag 6 juni staat Raquel in BIRD. Raquel Rodriguez, een veelzijdige kunstenaar geboren en getogen in Los Angeles. In 2021 bracht Rodriguez in eigen beheer het langverwachte debuutalbum “Sweet Side” uit, dat opwindende samenwerkingen bevat met artiesten en producers als MXXWLL, III Camille, Matt Johnson (Jamiroquai), Amber Navran (Moonchild), Steve Swatkins (Allen Stone), Nigel Hall (sla) en nog veel meer.